Az egyre szigorúbb törvények megkövetelik, hogy a járművek minimális károsanyag kibocsátással rendelkezzenek. Ez pedig kivitelezhetetlen lenne katalizátorok alkalmazása nélkül.
Katalizátor először nem Európában jelent meg, hanem Amerikában. Mégpedig 1975-ben. Európában csak 1986-ban jelent meg először a piacon. Míg Magyarországra csak sokkal később a rendszerváltás után terjedt el a katalizátorok használta. Hogy tulajdonképpen mi is az a katalizátor, arról biztosan mindenki hallott legalább már egyszer, ha nem máshol, akkor kémia órán. Vagyis olyan anyagok, melyek anélkül, hogy maradandóan megváltoznának változtatják meg a kémiai folyamtok sebességét. Akár jelentős mennyiségben is. Az autóiparban is használják a katalizátorokat, melyek azt a feladatot látják el, hogy a lehető legnagyobb mértékben csökkentse az autóból kikerülő kipufogógáz károsanyag tartalmát. A legelső katalizátorok melyek megvásárolhatóak voltak, azok a füstgáz szénhidrogén, illetve a szén-monoxid tartalmát alakították át vízgőzzé, illetve szén-dioxiddá. A legelős katalizátorok még nem voltak képesek arra, hogy a nitrogén-oxidok redukciójára.
Ma már teljesen más felépítésű katalizátorokat gyártanak, melyek minden autómárkától függően eltérők lehetnek. Egy katalizátor felépítése cseppet sem nevezhető bonyolultnak. Kívülről megtalálható rajta egy lemez borítás, ezt követi egy hőterelő palást, majd következik a katalizátor mag, majd legvégül a magra felvitt katalizátor réteg. A katalizátormag tulajdonképpen egy extrudált kerámiatömb, amelyben rengeteg áramlási csatorna található meg. Amennyiben egy nagyobb teljesítményű gépjárműről beszélünk, akkor a kerámiamagos katalizátor helyett egy fémmagos katalizátor található meg.